Uzasadnienia do zgłoszeń propozycji przedmiotów zgłoszonych przez studentów.

Uzasadnienia zostały zebrane przez Samorząd Studencki, tymczasowo są tu dostęne w wersji tekstowej (wszelkie ewentualne uchybienia w tej wersji wynikają z mojego [JJ] kopiowania danych z sieci, docelowo będzie tu odsyłacz do danych oryginalnych.

==============================================================================

Technologie Java EE	
 Warto, żeby przedmioty "praktyczne" na temat Javy Enterprise powróciły na wydział.

Obliczenia kwantowe, informacja kwantowa	

Programowanie iOS	
 Czy lubi się Apple czy nie, iOS to jedna z najpopularniejszych platform mobilnych, a na naszym wydziale nie ma nawet jednego przedmiotu, na którym można by coś na niego stworzyć i poznać jakieś podstawy jak działają poszczególne frameworki.

Systemy rozproszone (wersja z labami)	
  Przedmiot Systemy Rozproszone mógłby być dużo ciekawszy, gdyby były do niego laby, na których w jakichś grupach można by zdeployować jakieś aplikacje np. na Heroku, poćwiczyć coś z Hadoop etc.

Zaawansowane programowanie w C++
  Kiedyś był taki przedmiot. Myślę, że jedna pełna grupa zainteresowanych na pewno zebrałaby się. Sugesie dot. zagadnień: zagadnienia z książki Andrei Alexandrescu, programowanie wielowątkowe, C++11 ?

Optymalizacja programów open-source	
   Wcześniej prowadzony przez Marka Dopierę (?). Myślę, że warto wznowić ten przedmiot :) rozszerzając pulę przedmiotów z zagadnień SO/SR

Projektowanie interfejsów użytkownika	
   Zajęcia jak najbardziej potrzebne, bo zdecydowana większość użytkowych aplikacji posiada jakieś GUI a w obecnej chwili nie ma w programie przedmiotu, który skupiałby się na tym zagadnieniu (Chyba, żeby liczyć wprowadzenie do Delphi w ramach IPP). Zajęcia koniecznie z laboratorium, w ramach którego studenci mogliby poznawać jakąś bibliotekę graficzną (np. Qt, GTK, Swing)

Funkcje boolowskie
   Można się wzorować na http://www.cs.cmu.edu/~odonnell/aobf12/

Coursera/Edx zamiast ogunów
   Obecnie większość ogunow polega wyłącznie na odwaleniu nudnych zajęć. Uważam, że zastąpienie oguna możliwością zaliczenia kursów na courserze/edx'ie/... byłoby dużo bardziej wartościowym wykorzystaniem czasu. Dokładna liczba jest do ustalenia, przykładowo 2 kursy (świadectwa ukończenia) = 1 ogun lub dowolny inny przelicznik

Zaawansowany Pascal	

Nowoczesne technologie tworzenia aplikacji WWW (GWT, ASP .NET)	

Sztuczna inteligencja w grach 2
    Kontynuacja przedmiotu Sztuczna inteligencja w grach (który był bardzo ciekawy w tym roku i warto by wznowić go w przyszłym). Można by poruszyć kwestię AI w "prawdziwych" grach komputerowych oraz dokładnie przyjrzeć się aktualnym rozwiązaniom trudnych gier, takich jak Hex, Go, Brydż etc.

Algorytmiczne aspekty teorii gier 2	
    Kontynuacja przedmiotu o tej nazwie. AATG dotyczyły wstępu do teorii gier i podstawowych algorytmów w kilku podstawowych dziedzinach (gry z pełną informacją, gry parzystości, równowaga Nasha etc.). Na AATG2 warto by zająć się teorią i algorytmami stosowanymi w praktyce, np. w ekonomii, socjologii czy różnych działach matematyki (np. w logice). Można by również zająć się bardziej zaawansowanymi algorytmami rozwiązującymi zagadnienia z AATG. Warto by rozważyć dodanie LAB-u do przedmiotu, np. na przemian z ćwiczeniami lub raz na dwa tygodnie.

Problemy decyzyjne w systemach nieskończonych
   Taki przedmiot był prowadzony na Wydziale w poprzednim roku akademickim. Ze względu na kolizję z innymi zajęciami nie mogłem się na niego zapisać, ale program wydawał się bardzo ciekawy. Warto by rozważyć dodanie zajęć laboratoryjnych.

Teoria kategorii 2 / Specyfikacja programów
   Kontynuacja wykładu prof. Tarleckiego, na którym moglibyśmy poznać praktyczne zastosowanie tego, co zostało przedstawione na TK, oraz rozwinięcie wykładanej teorii.

Logika 2 / Rachunek mi
   Rozwinięcie teorii z obowiązkowego wykładu: teoria modeli, logiki stałopunktowe, powiązanie formalizmów matematycznych ze złożonością obliczeniową oraz bardziej praktycznymi tematami jak bazy danych, współbieżność etc.

Kombinatoryka / Matematyka dyskretna 2	
   To, co jest w "Matematyce konkretnej", a nie pojawiło się na obowiązkowych zajęciach + pogłębiony kurs z kombinatoryki.

Metody probabilistyczne / Prawdopodobieństwo i statystyka 2
   Pogłębiony kurs rachunku prawdopodobieństwa i statystyki wraz z praktycznymi zastosowaniami tej teorii nie przerabianymi na Sztucznej Inteligencji/Systemach Uczących Się, np.: w algorytmice (algorytmy randomizowane/aproksymacyjne), w programowaniu współbieżnym etc.

Programowanie współbieżne 2 / Programowanie na klastrach	
    *Praktyczne* zajęcia związane z wymagającymi obliczeniowo problemami i rozwiązywaniem ich na klastrach lub w architekturach *wielo*procesorowych.

Sztuczna inteligencja w praktyce
    Rozwiązywanie (najlepiej praktyczne) zaawansowanych problemów stawianych współcześnie informatykom: rozpoznać, czy na zdjęciu rentgenowskim jest coś podejrzanego lub czy EKG jest poprawne; podać tytuł piosenki na podstawie fragmentu melodii; stworzyć "myślący" system dla robota lub samochodu; stworzyć model np. samochodu i przeprowadzić jakieś symulacje etc.

Algorytmiczna teoria liczb
    Kiedyś taki przedmiot był, fajnie jakby został znowu poprowadzony.

Software Configuration Management
    przegląd narzędzi, dobre praktyki

Open-Source	
     "Z moich informacji wynika ze pomimo ze wszyscy na wydziale korzystamy z oprogramowania Open-Source, to nasz wklad w nie jest nieproporcjonalnie maly (a przynajmniej nikt sie z tym nie obnosi;) ). Byc moze przedmiot w tym klimacie (ktorego zaliczeniem bylaby oczywiscie kontrybucja do jakiegos projektu) zmienilaby ten stan rzeczy. Niewatpliwa zaleta bylaby tez mozliwosc zdobycia doswiadczenia w prawdziwym projekcie i mozliwosc pochwalenia sie tym pozniej przed potencjalnym pracodawca.
     Sam wyklad wyobrazam sobie jako przeglad najwazniejszych projektow open-source'owych zarowno pod katem potencjalnego tworzenia jak i korzystania. Troche o ruchu open-source, jak sie w niego zaangazowac, jak przelamac bariere wejscia do projektow;)"

Metody probabilistyczne w algorytmice
     Kiedyś był prowadzony przez Łukasza Kowalika i Marcina Muchę. Może zgodziliby się poprowadzić jeszcze raz? Fajnie by było :)

Astroinformatyka
    Trudny przedmiot, ale ważnym jest zajęcie się tematem informatyki w kosmosie. Widzę tu dwa punkty widzenia - technologia potrzebna ludziom w kosmosie oraz ew. przygotowanie do rozpoznania i łamania technologi informatycznych Obcych.