Okolice Warszawy, część wschodnia - trasy 10-16

Errata i uzupełnienie pierwszego wydania (z 2003 r.) przewodnika "Na rowerze. Okolice Warszawy, część wschodnia".

Rozdział 10

StronaMiejsceJestPowinno byćKomentarz
84Leśne historieTrasa prowadzi w większości bocznymi drogami asfaltowym i przyjemnymi leśnymi ścieżkami...Bez zmian.Aby uniknąć wracania tą samą drogą, można wykorzystać do powrotu trasę nr 9 przez Horową Górę i Horowe Bagno.
86Olszynka Grochowska7,8 km9,4 km7,8 km odnosi się do miejsca gdzie trasa dociera do linii kolejowej.
86Olszynka GrochowskaNa wysokości zakładu karnego [..] pod pomnik poległych w bitwie o Olszynkę Grochowską.Pokonujemy kolejny przejazd kolejowy, mijamy zakład karny, przejeżdżamy nad magistralą ciepłowniczą. Za tą ostatnią, ok. 400 m za skrzyżowaniem z ul. Dudziarską, skręcamy w drogę techniczną z płyt betonowych i zagłębiamy się w Las Olszynka Grochowska, cały czas jadąc wzdłuż rur. Gdy drogę przetnie linia wysokiego napięcia, należy wytężyć uwagę. Na wysokości następnego słupa linii należy skręcić w lewo, w leśną dróżkę, która wyprowadzi nas pod pomnik poległych w bitwie o Olszynkę Grochowską.Pierwotny opis nie był wystarczająco jasny.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Na czerwonym szlaku między Rembertowem a Zielonką Bankową.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Konsylium.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Na cmentarzu Bitwy Warszawskiej w Ossowie.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Wewnątrz cmentarnej kaplicy.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Cukiernia w Kobyłce - podczas grudniowych wycieczek rowerowych nieodzowne jest coś na rozgrzewkę.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Niestety, spirytusiku starczyło tylko dla czterech pierwszych.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Ale dla pozostałych też udało się coś znaleźć.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Między Kobyłką a Nadmą.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Kolejny cmentarz - tym razem w Radzyminie.

Rozdział 11

StronaMiejsceJestPowinno byćKomentarz
91(Rezerwat Sobieskiego)Kilkaset metrów dalej szlak wdrapuje się na potężną morenę i lekko zakręca w prawo.Kilkaset metrów dalej szlak lekko zakręca w prawo i wdrapuje się na potężną morenę. Pojawia się też oznakowanie szlaku rowerowego w trudnym do określenia kolorze (prawdopodobnie autor miał na myśli brązowy).
91-92Kamień PiłsudskiegoPrzy pamiątkowym kamieniu na szczycie moreny krzyżują się dwa szlaki piesze - czerwony i zielony...Patrz niżej.Opis niejasny i częściowo błędny.
92Stara MiłosnaOk. 500 m za światłami...Patrz niżej.Zmiana przebiegu trasy na ciekawszy i bardziej sensownie zakończony.

Poprawiony opis: Kamień Piłsudskiego - Stara Miłosna

4,5 km Przy pamiątkowym kamieniu na szczycie moreny krzyżują się dwa szlaki piesze - czerwony i zielony. Jeszcze ok. 800 m trasa prowadzi grzbietem razem z zielonym szlakiem. Kiedy ten skręci w lewo w dół, również zjeżdżamy w lewo i razem z nim wspinamy się na następną morenę. Na jej szczycie skręcamy w prawo, opuszczając zielony szlak pieszy, ale pozostając na brązowym rowerowym. Następny odcinek wiodący wąską ścieżką po grzbiecie moreny to jeden z najciekawszych i najbardziej widokowych fragmentów trasy.

Ścieżka czterokrotnie krzyżuje się z drogami przecinającymi morenę. Za czwartym skrzyżowaniem, 2 km od Kamienia Piłsudskiego, zanika oznakowanie brązowego szlaku rowerowego, a ścieżka rozwidla się. Wybieramy prawe odgałęzienie, po chwili ścieżynka wyrównuje w lewo.

6,7 km 300 m dalej wyjeżdąmy na skraj polany zarastającej brzozami. W lesie po lewej betonowy słup - pamiątka po dawnych zabudowaniach (bardziej spostrzegawczy mogą też wypatrzeć pozostałości schodków, fundamenty itp.). Skręcamy w lewo, wspinamy się na kolejną, ostatnią już dzisiaj morenę i jedziemy jej grzbietem. Kolejne 300 m i powinniśmy znaleźć się na szczycie moreny, w miejscu gdzie przecina ją zielony szlak rowerowy. Po lewej widać zbocze zniszczone przez domorosłych kierowców rajdowych. Najlepiej zignorować znaki i pojechać ścieżką na wprost, skręcając w lewo przed ruchliwą, dwujezdniową szosą - Traktem Brzeskim.

Zmiana przebiegu: Stara Miłosna - Kanał Wawerski - PKP Anin

8,0 km Ok. 500 m za światłami ul. Jana Pawła II pokonuje Kanał Wawerski. Skręcamy w prawo, na ścieżkę biegnącą brzegiem Kanału.

Przecinamy ul. Borkowską. Dalej musimy na chwilę oddalić się od wody, by ominąć grupę zabudowań. Przy najbliższej okazji skręcamy jednak w prawo i wracamy nad brzeg kanału. Na skraju lasu korzystamy z drewnianego mostka, by przedostać się na północny brzeg cieku wodnego. Następny odcinek to wąska, ale dość wygodna ścieżka w gęstym lesie nad samym kanałem.

9,4 km Po ok. 500 m przez las trafiamy na mało uczęszczaną asfaltową szosę - ul. Mchów. Biegnie nią niebieski i zielony szlak rowerowy - w prawo odpowiednio do Anina i Starej Miłosnej, w lewo do Falenicy. Nasza trasa prowadzi jednak na wprost, cały czas wzdłuż północnego (prawego) brzegu kanału. Robi się nieco węziej i trudniej, należy zachować ostrożność, zwłaszcza jesienią, kiedy to łatwo wpaść w poślizg na mokrych liściach. Mijamy jeden mostek, drugi (ul. Trzykrotki, przed nią po prawej pomnikowy dąb), trzeci (ul. Bylicowa, czerwony i zielony szlak pieszy).

11,2 km Przy kolejnym mostku (ul. Czeladnicza / Smardzewska) trzeba na chwilę oddalić się od kanału. Skręcamy w prawo skos, w ul. Czeladniczą, mijamy rezydencję, która zagrodziła przejście nad kanałem, za nią skręcamy w ścieżkę w lewo i wracamy nad wodę. Kawałek dalej następny mostek i uwaga, rewolucja - przejeżdżamy na południowy (lewy) brzeg kanałku. Trzymamy się brzegu póki się da, potem ponownie objeżdżamy zabudowania (tym razem od lewej) i trafiamy na ul. Skowronkową. Skowronkowa doprowadza do asfaltowej ul. Hafciarskiej - przecinamy ją i wracamy nad kanał.

12,7 km Na drugim (prawym) brzegu pojawia się utwardzona ulica (IX Poprzeczna). Wkrótce potem (na skrzyżowaniu z ul. Kosynierów) kanał znika pod ziemią. Należy wyjechać na wyżej wymienioną IX Poprzeczną i na następnym skrzyżowaniu skręcić w prawo (u. Niemodlińska). 100 m dalej po lewej z powrotem pojawia się kanał. Korzystamy z okazji i skręcamy na ścieżkę na jego północnym brzegu. To już naprawdę ostateczne pożegnanie z Kanałem Wawerskim. Wyjeżdżamy na dośc ruchliwą ul. Kajki. Skręcamy w lewo, a po chwili w prawo, w VIII Poprzeczną.

13,9 km VIII Poprzeczna wyprowadza prosto na przystanek kolejowy w Aninie. Powrót do centrum możliwy jest trasą nr 3, pociągiem lub autobusem.

Dodatkowy wariant: Stara Miłosna - Zielony Ług

Kto wybiera się na dłuższą wyprawę w Lasy Wawerskie, w kierunku Falenicy, Świdra lub Wiązownej, może w Starej Miłosnej podążać prosto ul. Jana Pawła II. Wkrótce trafi na niewielkie rondo - należy nadal jechać prosto, drogą z płyt betonowych (ul. Torfowa). Ponownie towarzyszy nam zielony szlak pieszy. Kilkaset metrów dalej po lewej sklep - ostatnia okazja, aby uzupełnić prowiant przed ponownym zagłębieniem się w las.

Nawierzchnia z płyt betonowych przechodzi w żwirową, a następnie w gruntową. Trzymając się znaków zielonego szlaku pieszego omijamy (można też ściąć groblą na wprost łuk, jaki zatacza szlak). Trasa prowadzi dalej na południe, skrajem malowniczych torfowisk Zielonego Ługu. Po 400 m szlak zielony łączy się z czerwonym, a po kolejnych 300 m wyjeżdżamy na niebieski szlak rowerowy, którym prowadzi trasa nr 12 do Falenicy i Świdra.

Rozdział 12

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Można powiedzieć, że trasa jest dość rockendrollowa ;-)

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Obiekty sportowe na Czerniaku...

Kliknij by zobaczyć powiększenie....oraz całkiem praktyczne stojaki.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Nad Jeziorkiem Torfy.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Listopadowe słońce nad Świdrem.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Ta wysepka wygląda na nieźle zabezpieczoną przed nielegalnym parkowaniem.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Najmłodszych wysłaliśmy na stra... na zwiady.

Warto zobaczyć: Wiązowna

Neobarokowy pałaca Lubomirskich z połowy XIX w., otoczony parkiem ze starymi jesionami i dębami. We wschodniej części wsi klasycystyczny kościół parafialny p.w. św. Wojciecha z 1788 r., obok niego drewniana XIX-wieczna dzwonnica i potężne pomnikowe sosny.

Dodatkowy wariant: nad Mienią

Wariant nad Mienią, skraca lub wydłuża trasę o ok. kilometr, w zależności od wersji. Wyjeżdżając na żwirową drogę Aleksandrów - Wiązowna (16,5 km trasy, na planie miasta oznakowana jako ul. Podkowy) należy skręcić w lewo, opuszczając w ten sposób niebieski szlak. Po niecałych 2 km przez las przecinamy szosę lubelską (droga krajowa nr 17) i jesteśmy już na peryferiach Wiązownej. Skręcamy w prawo razem z czerwonym szlakiem pieszym, 500 m dalej wyjeżdżamy na drogę wojewódzką nr 721. Mijamy park pałacowy i centrum wsi.

Gdy szosa zakręci w lewo, należy odbić w prawo, w ul. Parkingową (można też skręcić ostro w lewo, w ul. Kościelną, która jak sama nazwa wskazuje prowadzi do zabytkowego kościoła - ok. 1 km w jedną stronę, powrót tą samą drogą). Ponownie przecinamy główną szosę, mijamy parking, a za nim skręcamy w lewo, cały czas kierując się znakami czerwonego szlaku pieszego. Na chwilę wyjeżdżamy na pobocze drogi krajowej, pokonujemy most na Mieni i zaraz za nim skręcamy w prawo. Dalej szlak prowadzi krętą i bardzo urozmaiconą ścieżką nad rzeką - dla tego odcinka naprawdę warto pofatygować się z Warszawy.

Emów - tu szlak oddala się od Mieni. Przecinamy szosę wojewódzką i wyjeżdżamy na drogę do Mądralina, wracając tym samym na podstawową wersję trasy.

Otwock i Otwocka Masa Krytyczna

Kliknij by zobaczyć powiększenie.W starej wieży ciśnień przy dworcu kolejowym urządzona została knajpka.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.W każdą pierwszą sobotę miesiąca w jednym z Parków Miejskich spotyka się Otwocka Masa Krytyczna.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Rowery do góry!

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Skeler pozdrawia wiwatujące tłumy ;-)

Więcej o Masie i trasach rowerowych w Otwocku: www.otwock.prv.pl

Rozdział 13

StronaMiejsceJestPowinno byćKomentarz
100Jezioro Łacha14,0 km Kilkaset metrów za końcem Łachy pojawia się skomplikowane skrzyżowanie dróg gruntowych - tu należy opuścić żółty szlak i wybrać drogę prowadzącą w kierunku Wisły.14,0 km Kilkaset metrów za końcem Łachy pojawia się skomplikowane skrzyżowanie dróg gruntowych. Żółty szlak skręca najpierw w lewo, a chwilę potem w prawo. My opuszczamy tutaj szlak i skręcamy dwa razy w lewo, wybierając drogę prowadzącą w kierunku Wisły.Doprecyzowanie.

Dodatkowy wariant: Świder - Warszawa

Wariant średnio trudny, dla tych, którzy chcieliby w miarę szybko powrócić do centrum Warszawy, ale bez podjeżdżania koleją. Na pierwszym skrzyżowaniu za ul. Kołłątaja skręcamy w prawo w ul. Turystyczną. Pokonujemy krótki odcinek drogi gruntowej i most nad Świdrem (dawniej most wąskotorowej kolejki karczewskiej). Przecinamy główną szosę i wjeżdżamy w ul. 3 Maja. Teraz przez dłuższy czas prosto przez Józefów.

Gdy na ulicy zaczną się pojawiać progi spowalniające, to oznaka że jesteśmy już w Warszawie, na ul. Włókienniczej. Przecinamy ul. Bysławską (200 m w lewo znajduje się falenicka pętla autobusowa). Kawałek dalej kończy się nawierzchnia utwardzona - należy skręcić w lewo, a po chwili w prawo. Skrajem lasu jedziemy do ul. Przewodowej i skręcamy w lewo. Teraz cały czas prosto (może być trochę ruchu) do Wału Miedzeszyńskiego.

Skręcamy w prawo na ruchliwą ulicę główną. 300 m dalej na rondzie rozpoczyna się ścieżka rowerowa. Niestety zmarnowano okazję wykonania ścieżki rowerowej na wale przeciwpowodziowym podczas modernizacji tej ulicy w 2004 r. i trzeba w związku z tym jechać po prawej stronie, częściowo ścieżką, częściowo jezdniami lokalnymi.

Rozdział 14

StronaMiejsceJestPowinno byćKomentarz
103Stopień trudnościłatwy (warianty trudne)średnio trudny (warianty trudne)Tak mi się wydaje ;-)
105JanówBetonową drogą docieramy do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym. Należy skręcić w prawo i zaraz później w lewo.Wyjeżdżamy na drogę z płyt betonowych - tutaj nasz szlak (niebieski) krzyżuje się ze szlakiem czerwonym. Należy skręcić w prawo i zaraz później w lewo, cały czas trzymając się niebieskiego szlaku.Jaśniej?
106Otwock...można podjechać ulicami Orlą i Górna do stacji PKP w Świdrze....przystanku PKP w Świdrze

Rozdział 15

Więcej informacji o Całowaniu można znaleźć na stronie: free.ngo.pl/cmok/

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Wariant powrotny nad Wisłą.

Dojazd do Zabieżek autobusem

Komu z jakiegoś względu nie pasuje dojazd pociągiem, może dostać się na start wycieczki autobusem prywatnej linii Traks. W Warszawie ma ona pętle przed Dworcem Wschodnim (od strony ul. Lubelskiej), a w Zabieżkach - przed kościołem. Uwaga: autobusy te jadą przynajmniej półtora razy dłużej niż pociąg, a w przypadku dużego zatłoczenia kierowca może odmówić zabrania roweru (na pewno nie jest to propozycja dla większej grupy rowerzystów). Często też zdarzają się awarie, bo leciwy tabor eksploatowany jest ponad siły...

Rozdział 16

StronaMiejsceJestPowinno byćKomentarz
114-115ZawadkaZa brodem droga rozwidla się. Lepiej wybrać prawe odgałęzienie...Na rozwidleniu za brodem należy wybrać lewe odgałęzienie. Udajemy się przez las na północny zachód. Po pewnym czasie po lewej powinna zacząć prześwitywać otwarta przestrzeń - jedziemy teraz wzdłuż doliny rzeki Struga, dopływu Świdra. Po ok. pojawiają się piersze działki rekreacyjne - to znak, że zbliżamy się do Sufczyna.Zamiana wersji podstawowej i wariantu - dojazd na przełaj przez las do Radachówki jest bardzo trudny w nawigacji.
116KopkiKawałek dalej zaczynają pojawiać się działki letniskowe [..] Z drugiej strony, nie taki głęboki ten Świder...Kawałek dalej zaczynają pojawiać się działki letniskowe, szlak oddala się od Świdra, a my wyjeżdżamy na wygodną drogę gruntową. Po 300 m szlak skręca w lewo - można zignorować ten skręt i pojechać jeszcze kawałek prosto, do skrzyżowania ul. Młyńskiej i Mostowej. Tutaj skręcamy w prawo, wracając na szlak. Wkrótce ulica Mostowa przechodzi w wąską ścieżkę. Wyjeżdżamy nad Świder i skręcamy w prawo, przez chwilę wracając "pod prąd" rzeki. Ścieżką koło młyna wodnego szlak doprowadza do mostku wiszącego nad Świdrem. Osoby, które chciałyby pokonać kładkę bez zsiadania z roweru, powinny wiedzieć, że jest ona nieco chybotliwa. Z drugiej strony, nie taki głęboki ten Świder... Za mostem skręcamy w lewo.Uszczegółowienie opisu w związku z kiepskim oznakowanie szlaku.
116RudkaJeszcze kilometr i szlak przecina szosę lubelską [..] dalej nad rzeką.Szlak wyprowadza na ruchliwą szosę lubelską. Skręcamy w prawo, mijamy ośrodek Rudka i karczmę o tej samej nazwie. Mniej więcej po 700 m należy skręcić w lewo w nieoznakowaną drogę leśną. Nad Świdrem ponownie pojawiają się znaki szlaku i ponownie zaczynamy lawirować nadrzecznymi dróżkami. Trzymamy się nadal szlaku, który prowadzi dalej nad rzeką.Pierwotny opis był zanadto skrócony.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Chrzcielnica przed kościołem w Gliniance.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Nietypowa droga krzyżowa.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Wysoki skarpa nad Świdrem.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Most koło młyna w Kopkach.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Wariant hardkorowy ;-)

Dodatkowy wariant: Mlądz - Józefów PKP

Opcja dla zmęczonych - powrót z Mlądza najkrótszą drogą do przystanku kolejowego w Józefowie. Z Mądralina jedziemy do szosy Wiązowna - Józefów, wyjeżdżając na nią skręcamy w lewo. Wkrótce po prawej pojawi się ciąg pieszo-rowerowy. Ok. 1,2 km za mostem na Mieni należy skręcić w prawo, w ul. Reymonta, która po chwili przechodzi w ul. Marii Skłodowskiej-Curie. Spokojna uliczka doprowadza prosto do przejazdu kolejowego koło Urzędu Miasta i stacji PKP. Wariant skraca wycieczkę o ok. 2 km.

Rozdział 19

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Nad Bugiem.

Kliknij by zobaczyć powiększenie.Żółty szlak brzegiem Zalewu Zegrzyńskiego - na wysokości Jadwisina.

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!